Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 1

Keskivartalon kestovoima

Villivarsa seuraa syksyn ajan Jani Järvisen ja Liisa Jortikan oheistreeniharjoittelua. Ratsastuksen fysiikkavalmentaja Meri Satama on suunnitellut nuorille treeniohjelman, jonka tavoitteena on parantaa Liisan ja Janin kehonhallintaa ja kehittää heistä parempia ratsastajia.

Liisa ja Jani

– Olen aiemmin suunnitellut aikuisille treeniohjelman, ja käytin sitä pohjana tälle nuorten ohjelmalle. Puolen vuoden treeniohjelmassa keskitytään joka kuukausi eri osa-alueeseen. Ensimmäisenä kuukautena kehitetään keskivartalon kestovoimaa, Meri kertoo.

Vatsat, selkä ja kyljet

Ensimmäisessä jaksossa keskitytään vatsa-, selkä- ja kylkilihasten löytämiseen. Lisäksi harjoitetaan peruskestävyysliikuuntaa kahdesti puoli tuntia viikossa ja tasapainoa päivittäin. Peruskestävyysliikuuntaan sisältyy myös hyötyliikunta, kuten pyöräily kouluun tai tallille. Tasapainoa voi harjoittaa joko hevosen selässä tai yhdellä jalalla seisten.

– Tasapainoa ja poikittaisia vatsalihaksia olisi hyvä treenata päivittäin. Toista lihaskuntotreeniä kutsun maailmanympärysmatkaksi itsensä ympäri. Siinä tehdään selkä- kylki- ja vatsalihakset. Sarja toistetaan muutaman kerran viikossa, Meri sanoo.

Meri ohjaa Liisan ja Janin selkälihasjumppaa

Kolme viikkoa treenaaminen on nousujohteista ja jakson neljäs viikko on palauttava viikko ennen kuin siirrytään seuraavaan osa-alueeseen.

Mutta mitä miettivät Jani ja Liisa nyt, kun harjoittelua on takana puolitoista viikkoa?

– Ei tätä treeniä mitenkään liikaa ole. Muutamia laiskempia päiviä mulla on tuolla välissä, mutta pääasiassa oon tehnyt liikkeitä sen verran, kuin on pyydetty. Sitä jaksaa ottaa itseään aina niskasta kiinni, kun huomaa, kuinka tässä kehittyy! Jaksan jo nyt tehdä paljon enemmän toistoja samassa ajassa, kun mitä jaksoin treenin alussa. Mun istunta on myös parantunut paljon, kun jaksaa kiinnittää huomiota siihen, miten kannattelee keskivartaloa, Liisa sanoo.

– Harjoittelu on alkanut oikeestaan tosi hyvin. Oon jaksanut tehdä liikkeitä sen verran, kuin ohjelmassa lukee. Sanoisin, että mulla menee noin puoli tuntia päivässä tähän treenaamiseen ja se mahtuu ihan hyvin muun elämän ohelle. Ratsastustunneilla oon ainakin saanut paljon enemmän kehuja, että ehkä oon jonkin verran kehittynyt ratsastajana tässä ohella. Se motivoi, kun tietää, että tää treenaaminen kehittää ratsastustaitoja. Ainakin toistaiseksi uskon, että jaksan treenata koko puolivuotisen ohjeiden mukaan, Jani kertoo.

Seuraavassa jaksossa…

Lokakuun alussa, seuraavan treenijakson alettua, Villivarsa kurkistaa taas, jaksaako kaksikko yhä treenata ohjelman mukaan, ja mitä hyötyä treenistä on siihen mennessä kertynyt.

Teksti: Tiina Paasonen Kuvat: Marjo Tynkkynen

[whatsapp url="http://villivarsa.fi/2012/09/villivarsan-oheistreeni-blogi-osa-1/#wa" title="Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 1"]

Avainsanat: