Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 2

Meri SatamaAerobinen peruskestävyys

Jani Järvisellä ja Liisa Jortikalla on alkanut toinen jakso heidän oheistreeniharjoittelussaan. Toista treenijaksoa on kulunut kolme viikkoa.

– Toinen jakso on käytännössä melko samanlainen kuin ensimmäinen, mutta treenimääriä on hieman lisätty ja haastetta on tullut enemmän, kertoo nuorten fysiikkavalmentaja Meri Satama.

Peruskestävyyslenkkejä on pidennetty puolituntisista 45-minuuttisiksi ja keskivartalon lihaskuntotreeni toistetaan puolet useammin kuin ensimmäisessä jaksossa. Osa liikkeistä on nyt hastavampia, jotta kehitys jatkuu eteenpäin. Tasapainoharjoittelussa on esimmäisen jakson aikana kartoitettu, kumpi jalka on heikompi, ja sitä jalkaa treenataan nyt enemmän, jotta jaloista tulisi tasavahvat.

– Liisa ja Jani raportoivat minulle Facebookin kautta tai sähköpostitse, ovatko tehneet aktiivisesti ohjelman liikkeitä. Raportointi ei toimi aivan toivomallani tavalla, mutta luotan siihen, että nuoret tekevät harjoitteita aktiivisesti ohjelman mukaan. Ehkä tämä treenaamisen raportointikin kehittyy ohjelman edetessä, Meri kertoo.

Jaksavatko Jani ja Liisa vielä tsempata, vaikka treenitahti kiihtyy?

Jani ja kylkiliike

– Kyllä minä ainakin ehdin ihan hyvin tehdä kaikki harjoitteet. Kunnossa olen huomannut vähän kehitystä, mutta en vielä hirmu paljon. Treenimotivaatiota pitää yllä se, että koko ajan kehittyy lisää. Yksi uusi kylkilihasliike on aika haastava. Siinä ollaan sivuttain ja noustaan kyynärpään varaan. Tässä asennossa pitää vielä liikutella kättä ja jalkaa ja asennossa pysyminen on vaikeaa! Aina välillä laitan Merille tietoa siitä, mitä olen tehnyt, mutta en ihan joka viikko, Jani kertoo.

Liisa ja istumaannousu

– Meillä alkaa kohta syysloma, joten nyt nyt paljon kokeita. Siksi treenit ovat jääneet vähän vähemmälle. Olen kuitenkin testannut kaikki uudet liikkeet, ja tehokkailta tuntuvat. Kylkilihasliikkeitä tehdessä olen huomannut, että toinen kylkeni on selvästi vahvempi kuin toinen, ja sen huomaa myös ratsastaessa. Treenaamisen ansiosta kiinnitän paljon enemmän huomiota ratsastusasentooni, ja oikea asento alkaa jo tuntua luonnolliselta, Liisa sanoo.

Seuraavassa jaksossa…

Kuukauden kuluttua Liisa ja Jani alkavat olla jo harjoitteluohjelman puolivälissä. Marraskuun alussa Villivarsa kurkistaa taas, missä mennään ja onko treenistä ollut hyötyä ratsastuksen kannalta.

Teksti: Tiina Paasonen

[whatsapp url="http://villivarsa.fi/2012/10/villivarsan-oheistreeni-blogi-osa-2/#wa" title="Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 2"]

Avainsanat: