Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 3

Liikkuvuus

Jani Järvisen ja Liisa Jortikan oheistreeniharjottelun kolmas osio keskittyy liikkuvuuteen. Aiemmin on harjoiteltu lähinnä kestävyyttä, mutta nyt treeni alkaa olla aiempaa monipuolisempaa.

– Liikkuvuusharjoittelussa painotetaan syvään venyttelyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että nuoret kuuntelevat kehoaan venytellessään, eivätkä väkisin yritä vääntää itseään ääriasentoihin. Muutama liikkuvuusliike on ennalta määrätty, mutta pääasiassa venyttely on aika vapaata, nuorten valmentaja Meri Satama sanoo.

Hyvä liikkuvuus auttaa ratsastajaa löytämään oikean ratsastusasennon ja helpottaa hevosen ohjaamista. Liikkuvuusharjotteiden lisäksi jatketaan ennestään tuttuja kestävyys-, lihaskunto- ja tasapainoliikkeitä.

Liisa venyttelee

Meri luottaa nuorten treenaavan ahkerasti, vaikka saakin vain harvoin nuorilta tietoa harjoittelun etenemisestä.

– Ei minulla ole mitään syytä epäillä, etteivätkö nuoret treenaisi. Kävin äskettäin kuvaamassa Liisan ratsastusasentoa hänen pyynnöstään, mikä osoittaa, että motivaatio ja halu kehittyä ovat ainakin kohdallaan, Meri sanoo.

Nuorten omien sanojen mukaan treenin ehtii ihan hyvin tehdä koulun ja harrastusten ohella.

– Ihan hyvin olen ehtinyt treenata. Liikkuvuudessa olen huomannut pientä kehitystä, mutta en vielä kovin paljon. Tuntuu ihan hyvältä välillä venytelläkin. Treenissä ei ole liian vaikeita liikkeitä, kaikki onnistuu. Nyt kolme kuukautta treenanneena huomaa, että tämä treeni vaikuttaa ratsastukseenkin. Olen saanut ratsastustunneilla kehuja etenkin hyvästä ryhdistä, Jani sanoo.

Jani jumppaa

– Olen tykännyt paljon tästä venyttelyjaksosta. Tämä on jotenkin vapaamuotoisempaa, kun saa osittain itse päättää, mitä liikkeitä tekee. Joka kerta, kun venyttelee, huomaa, että tulee paremmaksi. Liikkuvuuden kehittyminen auttaa myös hallitsemaan jalkojen lihaksia hevosen selässä. Kaikkia harjoitteita olen tehnyt suunnilleen niin paljon kuin ohjelmassa pyydetään. Nyt kun alkaa tulla kylmä ja pimeä, voi kestävyyttä treenata lenkkelyn sijaan vaikka uimalla tai sählyä pelaten, Liisa kertoo.

Ensi kuussa Villivarsa vetää yhteen, mitä syksyn aikana on treenattu ja mitä ohjelmassa on vielä jäljellä. Liisa ja Jani pääsevät kommentoimaan, miten harjoittelu on muuttanut heidän ratsastusharrastustaan ja meinaavatko he treenin päätyttyä jatkaa aktiivisesti oheisharjoittelua.

[whatsapp url="http://villivarsa.fi/2012/11/villivarsan-oheistreeni-blogi-osa-3/#wa" title="Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 3"]

Avainsanat: