Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 4

Taito-osiot

Jani Järvisen ja Liisa Jortikan oheisharjoittelussa keskitytään tässä kuussa taito-osioihin. Fyysisiä harjoitteita toki jatketaan edelleen, mutta niiden lisäksi on tarkoitus tunnustella omia heikkouksia ja vahvuuksia.

– Tarkoitus on treenata kahtatoista taidon osa-aluetta, kuten tasapainoa, rytmiä, orientaatiokykyä ja ennakointia. Nuorten olisi tarkoitus harjoitella kaikkia ja kartoittaa treenin ohella, mitkä osa-alueet ovat heikkoja ja mitkä sujuvat jo hyvin, kertoo nuorten fysiikkavalmentaja Meri Satama.

Villivarsa

– Mielestäni mikään nästä osioista ei ole erityisen vaikea. Kaikki sujuu ihan hyvin. Olen myös ehtinyt tehdä harjoitteita suunnilleen pyydetyn määrän. Välillä kokeisiin lukemisen takia on jäänyt pari treeniä väliin, Jani sanoo.

– Orientaatio tuottaa minulle vähän ongelmia. Olen hujahtanut pituutta, eivätkä lihakset ole ehtineet kasvaa mukana. Siksi itsensä hallitseminen on välillä haastavaa. Vaikka ymmärtäisin, mitä opettaja pyytää tekemään, en välttämättä hahmota, miten se kuuluu toteuttaa. Muut osiot sujuvat hyvin, Liisa kertoo.

Molemmat nuoret ovat tyytyväisiä siihen, että ovat lähteneet harjoitteluohjelmaan mukaan. Jani sanoo, että harjoittelu on ollut yleisesti hyödyllistä. Liisa taas osaa määrittää selvemmin treenaamisen hyödyt:

– Tässä on ymmärtänyt, ettei ratsastus ole vain sitä, että käy kerran viikossa tallilla. Täytyy treenata muutakin, että voi kehittyä. Näiden harjoitteiden avulla on oppinut miettimään omaa ratsastusasentoa ja lihaksia, joita ratsastaessa käyttää, hän summaa.

Villivarsa

Mitä vielä?

Nuorten harjoitteluohjelma jatkuu helmikuulle saakka. Edessä on vielä neljän viikon ravintojakso, ja lopuksi keskitytään psyykkiseen ja henkiseen valmennukseen. Mitähän odotuksia nuorilla on vielä edessä olevista jaksoista?

– Ei minulla hirveästi mitään odotuksia ole. Lähinnä vain mietin, että mitähän siellä on luvassa. Uskon, että ravintojakson aikana ainakin opin, miten kuuluu syödä terveellisesti, Jani sanoo.

– Ravintojakso vaikuttaa kiinnostavalta. Kiva kuulla, mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Henkinen valmennus on varmasti myös hyödyllistä. Minulla on jonkin verran kisajännistystä ja uskon, että henkisen valmennuksen avulla pääsen perille siitä, mistä se johtuu ja miten sitä voisi lievittää, Liisa sanoo.

Kumpikin lupaa jatkaa oiheisharjoittelua helmikuussa ohjelman loppumisen jälkeen. Aluksi Liisaa epäilytti osa liikkeistä. Hän muun muassa kummaksui sitä, miksi ihmeessä tarvitsee opetella seisomaan yhdellä jalalla. Nyt hän kuitenkin myöntää, että on ymmärtänyt harjoitteiden hyödyn ja aikoo jatkaa treenaamista jatkossakin. Jani taas sanoo, että harjoitteluohjelma on inspiroinut treenaamaan ja hän yrittää ainakin jatkaa harjoittelua ohjelman päätyttyä.

Kiinnostuitko oheisharjoittelusta?

Onko Janin ja Liisan treenaaminen inspiroinut sinuakin aloittamaan oheisharjoittelun? Meri, Liisa ja Jani antavat lisätietoa ratsastajien fysiikkaohjelmoinnista niin teoriassa kuin käytännössäkin ensi vuoden tammikuussa 15. päivä.

Tiistaina 15.1.2013 kello 17-19 SLU:n talolla (Radiokatu 20, Helsinki) järjestetään tapahtuma, jossa Meri ja nuoret kertovat oheisharjoittelun hyödyistä.

Lisätietoa tapahtumasta antaa Meri. Hänet tavoittaa puhelimitse numerosta 044 3002707 tai sähköpostiosoitteesta meri.satama@horsebic.fi.

Villivarsa

[whatsapp url="http://villivarsa.fi/2012/12/villivarsan-oheistreeni-blogi-osa-4/#wa" title="Villivarsan oheistreeni-blogi, osa 4"]

Avainsanat: