Oheistreeniblogi: Parempaan kuntoon

Villivarsan oheistreeniblogi

Syksyn aikana Villivarsan blogissa on seurattu Liisa Jortikan ja Jani Järvisen taivalta ratsastajan fysiikkaohjelmoinnin parissa. Liisaa ja Jania on ohjannut Meri Satama. Tammikuussa kolmikko esitteli projektia kaikille kiinnostuneille Ratsastajainliiton tiloissa. Samalla myös Villivarsa sai kuulla heidän kuulumisensa.

– Viimeisimmän kuukauden ajan olemme keskittyneet ruokailuun. Olen oppinut, että ruokailurytmi on tärkeä. Viisi kertaa päivässä on hyvä ruokailujen määrä, ei niin että koko ajan syö jotain. Ja juoda pitää tarpeeksi, Liisa sanoo.

– Kaloreita laskemalla 1700 kcal päivässä on sopivasti, jos ei liiku. Jos urheilee, 3000 kcal päivässä on hyvä. Pojilla määrät ovat vielä vähän isompia, Jani kertaa.

Kaikkien, mutta etenkin kilpailevien ratsastajien on tärkeää huolehtia ruokailun laadusta ja rytmistä myös talvella. Ruokailun tarkistaminen vasta kisakauden alussa on jo liian myöhäistä.

Villivarsan oheistreeniblogi

Lisää liikuntaa!

Fysiikkaohjelmoinnin myötä Jani on alkanut liikkua aiempaa enemmän. Ratsastuksen lisäksi hän muun muassa käy lenkillä kolme kertaa viikossa.

– Ennen en lenkkeillyt, mutta nyt menen kaverin kanssa.

Liisa on alkanut liikkua tietoisemmin.

– Jos ei ole mitään tekemistä, keksin jotain liikkumista.

Näit vinkkejä voit kokeilla heti siinä, tietokoneen äärellä:

Horsebic-koodikieli:

Vinkki: Tätä voit kokeilla myös ratsastustunnilla, kun vaikkapa odotat osastossa omaa vuoroasi!

Syvän poikittaisen vatsalihaksen aktivointi:

Videoilla esiintyy Liisa.

Villivarsan oheistreeniblogi

Apua jännitykseen

Seuraavaksi Meri vie Janin ja Liisan henkisen valmennuksen jaksolle. Pohdinnan alle tulee ainakin kilpaileminen, harjoittelu ja koulunkäynnin ja hevosten yhdistäminen.

– Kannattaa esimerkiksi miettiä, miten kilpailukokemusta voi hyödyntää koulussa kokeissa. Itse ajattelin, että ylioppilaskirjoitukset ovat kuin kenttäkisa, kommentoi Anu Korppoo, joka on master-ratsastuksenopettaja ja ammattivalmentaja – sekä Janin äiti.

– Kilpailun tasolla ei ole väliä, vaan itse tilanteessa olemisesta, jännittämisestä ja valmistautumisesta, on apua sekä koulunkäyntiin että työelämään, Anu jatkaa.

Sekä Janilla että Liisalla on kokemusta jännittämisestä.

– Jännittämisen takia rata on joskus mennyt huonosti, Jani sanoo.

– Kerran kun tuli huono hyppy, koko rata katosi mielestä. Sen jälkeen en ole osallistunut estekisoihin, Liisa kertoo.

Monelle koululaiselle ja opiskelijalle tilanne on tuttu vaikkapa esitelmistä: jännittäminen saa sanat katoamaan. Apua voi saada sekä ratsastuskisoihin että esitelmän pitämiseen mielikuvaharjoittelusta ja paineensietokyvyn parantamisesta.

Lue lisää Liisan ja Janin kokemuksista täältä.
Tutustu ratsastajan fysiikkaohjelmointiin täällä.

Teksti Leea Puranen, kuvat Marjo Tynkkynen

 

[whatsapp url="http://villivarsa.fi/2013/01/oheistreeniblogi-parempaan-kuntoon/#wa" title="Oheistreeniblogi: Parempaan kuntoon"]

Avainsanat: