Katri Syvärinen: Suoritus alkaa ajatuksesta

Villivarsa 11/2013

– Suoritusta ei ole olemassa, jos se ei ole ensin ihmisen ajatuksissa, sanoo ratsastajien henkinen valmentaja Katri Syvärinen.

Monet keskittyvät vain siihen, mitä hevosen selässä konkreettisesti tapahtuu. Kehityksen kannalta olisi hyödyllistä keskittyä myös omiin ajatuksiin.

– Ajatukset saavat aikaan tunnetiloja, ja tunnetilat saavat aikaan toiminnan. Puhutaan ajatus-tunne-toiminta-ketjusta. Harva tiedostaa, että omiin ajatuksiin ja tunnetiloihin on mahdollista vaikuttaa, Katri jatkaa.

Meillä jokaisella on oma sisäinen ääni, joka juttelee kaikenlaisia asioita ja jonka sävy vaihtuu tilanteesta riippuen.

– Sisäisen äänen sävy on usein jännittynyt, tai se kiinnittää huomiota ikäviin asioihin: mitä jos ponini säikähtää jotain. Jos sisäinen ääni juttelee jännittyneesti, se myös tuottaa jännityksen tunnetta. Jos mielessään alkaakin jutella, että tänään olen rento, ratsastan hyvin ja kaikki on ihan ok, se synnyttää aivan erilaisia tunteita.

Katri muistuttaa, että tunnetilat ovat kuin lihaksia, joita pitää treenata, että ne toimivat.

– Eräs valmennettavani halusi kouluratsastuskisasuoritukseensa lisää rentoutta. Kysyin, koska hän on viimeksi ollut oikein rento. Hän rupesi muistelemaan ja vastasi, että puoli vuotta sitten rantalomalla. Jos ihminen on ollut rento viimeksi monta kuukautta sitten, on vaikeaa olla sitä heti hevosen selässä radalla.

Jos elämässä ei ole tarpeeksi rentoutta, tyytyväisyyttä tai muuta toivottua tunnetta, sitä pitää alkaa tuottaa tarkoituksella. Vasta sitten halutut tunteet saa kunnolla käyttöön myös hevosen selässä ja suoritusta voi tehokkaasti parantaa.

Katrin vinkit

1. Aseta tavoite
Tavoite ei tarkoita vain sitä, millä tasolla haluat ratsastaa tai kilpailla tulevaisuudessa. Tavoite tarkoittaa myös sitä, miten haluaisit jonkin asian olevan nyt. Minkä pitäisi sujua paremmin tai minkä asian haluaisit olevan toisin? Ajattele, mitä haluat nykytilanteen tilalle! Jos sinua esimerkiksi pelottaa hypätä, mieti, minkä tunteen haluat estetunnille pelon tilalle. Olisiko se rohkeus? Ala keskittyä ongelman sijaan siihen, mitä haluat ongelman tilalle, eli tavoitteeseesi.

2. Tunnista uskomuksesi
Ihmisillä on kaikenlaisia käsityksiä itsestään ja asioista. Niitä sanotaan uskomuksiksi. Ne ovat ihmiselle itselleen totta, vaikka eivät oikeasti olisikaan. Moni voi ajatella, että olen arka, minusta ei koskaan tule kovin hyvää, tai että en ole tarpeeksi hyvä tällaisena. Nämä uskomukset alkavat sinnikkään uskottelun myötä muuttua todeksi. Kehitä uusia uskomuksia: kehityn juuri sopivaa vauhtia, olen juuri sopiva tällaisena, tai voin tulla niin hyväksi ratsastajaksi kuin haluan, ja ala elää niitä todeksi!

3. Opettele rentoutumaan
Kysy itseltäsi, miltä tuntuisi, jos olisit rento. Kovin pitkään et voi miettiä rentouden tunnetta ilman että alat oikeasti rentoutua. Ala opetella rentoutumista jännittävien tilanteiden varalle: Rentouta kehosi ja kuvittele, että jännittämäsi asia tapahtuu, ja olet edelleen rento. Kuulen lumien putoavan maneesin katolta, ja rentoudun. Hevonen pukittaa, ja rentoudun.

Lisää tietoa ja vinkkejä löydät Katrin verkkokurssin sivuilta ja Katrin blogista.

Teksti: Leea Puranen Kuva: Katri Syvärinen

[whatsapp url="http://villivarsa.fi/2013/10/katri-syvarinen-suoritus-alkaa-ajatuksesta/#wa" title="Katri Syvärinen: Suoritus alkaa ajatuksesta"]