Ratsastajat liikkeelle!

Villivarsa 12/2013

Liian usein ajatellaan, että ratsastus on vain hevosen selässä istumista. Monet luulevat, ettei se ole liikuntaa laisinkaan, hevonenhan tekee kaiken työn. Asia ei kuitenkaan ole näin. Ratsastus vaatii oheisharjoittelua ja hyvää kuntoa siinä missä muutkin lajit.

Vaikka ratsastus onkin hyvää liikuntaa, on ihmisen urheiltava myös sen lisäksi. Pelkkä ratsastaminen ei ole tarpeeksi monipuolista, jotta ihmisen keho pysyisi kunnossa ja terveenä. Liikunta on välttämätöntä myös, jottei liikakiloja kertyisi. Kaikki tietävät, ettei ylipaino ole terveellistä, mutta ratsastajan ylipainoisuudella on monia muitakin haittapuolia.

Paitsi että ylipainoisen ihmisen kannettavana on luita rasittava ylimääräinen painotaakka, on se luonnollisesti ratsastettaessa myös hevosen tai ponin kannettavana. Ratsastajan ja varusteiden yhteispainon pitäisi olla korkeintaan 15 % hevosen painosta. Tämä tarkoittaa sitä, että 300-kiloisen ponin ratsastaja saisi varusteineen painaa korkeintaan 45 kilogrammaa. Jatkuvasti liian painavaa ratsastajaa kantava hevonen ei pysty normaaliin työskentelyyn ja se alkaa voida huonosti.

Jos liikakiloja on paljon, loukkaantumisriskikin suurenee. Kaikki ratsastusta harrastavat tippuvat joskus. Jos putoamistilanteessa esimerkiksi käsi jää muun kropan alle, ovat murtumat todennäköisempiä ylipainoisilla. Kun massaa on liikaa, oma kehonhallinta on huono. Tämä tarkoittaa sitä, että tasapainon löytäminen hevosen selässä on hankalaa. Kun omassakin kehonhallinnassa on ongelmia, kuinka voisi vaikuttaa hevoseen?

Kun kunto on hyvä ja oma kroppa kunnossa, on ratsastuskin helpompaa.

Villivarsa 12/2013

Ratsastaja tarvitsee hyvät vatsalihakset pystyäkseen vaikuttamaan hevoseen kunnolla. Haasta ystäväsi vatsalihaskilpailuun! Keksikää omia vatsalihasliikkeitä tai katsokaa mallia joulukuun Villivarsasta. Kumpi teistä jaksaa tehdä useamman sovittua liikettä viikon päästä?

Kaikki liikunta helpottaa kaikkea liikuntaa. Jos olet hyvä uimari, on koripallon pelaaminenkin varmasti helpompaa, kuin jos et harrastaisi mitään liikuntaa. Tämä pätee ratsastukseenkin. Ratsastuksen ohella esimerkiksi lenkkeily on hyvä harrastus. Reipas lenkkeily parantaa hapenottokykyä. Hyvästä hapenottokyvystä on hyötyä ratsastuksessakin. On helpompaa suoriutua esteradasta, kun ei hengästy välittömästi.

Lenkkeilyä voi harrastaa myös hevosten kanssa. Ratsastuskouluissa on usein pieniäkin ratsastajia, jotka tarvitsevat ratsuillensa taluttajaa ratsastustunneilla. Mene reippaasti auttamaan pienempiä. Ponia taluttaen kuntosikin kohenee ihan huomaamatta. Jos omaat jo jonkin verran hevosmiestaitoja, voit tarjota apuasi myös hevostenomistajille. Monet hevoset tarvitsevat kävelytystä vapaapäivinään, ja useat omistajat kaipaavat apua siinä. Hevosen kanssa reippaita maastolenkkejä kävellen nousee hiki pintaan ja taas kunto kohenee.

Jos lenkkeily ei ole sinun juttusi, kannattaa ainakin näin talviaikaan kokeilla hauskoja sisäliikunnan muotoja. Osallistu ryhmäliikuntatunnille. Yhdessä kavereiden kanssa pelailu on hauskaa ja jumppatunnilla opit uusia lihaskuntoliikkeitä. Zumbatunnilla ei muista aina edes urheilevansa, niin hauskaa onkin tanssia menneen kesän hittien tahdissa.

Pitämällä huolta kehostasi ja liikkumalla tarpeeksi voit mahdollisesti pidentää aikaasi poniratsastajana. Ylipainoinen ratsastaja joutuu ehkä siirtymään hevosratsastajaksi, vaikka ikäisensä ystävät jatkaisivatkin poneilla ratsastusta.

Jos et halua tehdä liikunnan harrastamisesta erityistä ohjelmanumeroa, kannattaa ottaa hyötyliikunnasta ilo irti. Jos tallimatkasi on kohtuullinen, taittuu se pyöräilykaudella polkemalla. Tarjoa apuasi myös tallitöiden tekemiseen. Heinäpaaleja hevosille kantaessasi käsien lihakset vahvistuvat. Vaikket heti ehkä uskoisi, karsinoiden siivoaminen on aika rankkaa puuhaa. Lihaskuntosi kehitystä voit seurata laskemalla kuinka monta karsinaa jaksoit tällä kertaa siivota viime viikkoon verrattuna. Ponitkin kiittävät puhtaista karsinoista!

Jos kuntosi on huono, saattaa liikunta tuntua aluksi inhottavalta pakkopullalta. Takaan kuitenkin, että vauhtiin päästyä se kohentaa mieltä tavalla tai toisella. Ehkä pystyt jo ensi kesänä pyöräilemään mäen laelle, jonne viime kesänä piti taluttaa pyörä?

Teksti: Lyydia Heikkinen, Villivarsan tet-harjoittelija Kuva: Kari Hautala

[whatsapp url="http://villivarsa.fi/2013/12/ratsastajat-liikkeelle/#wa" title="Ratsastajat liikkeelle!"]

Avainsanat: